|
|
| Auteur |
Bericht |
SaxyLady Forum alumnus
|
Geplaatst: Ma 15-06-2009, 10:14 Onderwerp: Orgaandonatie |
|
|
Hi allemaal,
Op het moment ben ik bezig met Immunologie te leren (of iig zou ik daar mee bezig moeten zijn... ) En in mijn boek vond ik de volgende slagzin: "Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here!"
Mijn vraag aan jullie is dan ook, orgaandonatie, wel of niet, en waarom? |
|
| Naar boven |
|
 |
Proeme Get a life

Geregistreerd: 16-9-2004 Berichten: 4299 Woonplaats: Huize Pannenkoe, Vinkhuizen, Grunn
|
Geplaatst: Ma 15-06-2009, 10:53 Onderwerp: Orgaandonatie |
|
|
wel
eigenlijk precies wat die zin zegt. Zelf heb je ze niet meer nodig, maar je kunt er wel anderen mee helpen. Naastenliefde heet dat. |
|
| Naar boven |
|
 |
M Genie

|
Geplaatst: Ma 15-06-2009, 18:15 Onderwerp: Orgaandonatie |
|
|
Tegen. Je lichaam is een tempel van de heilige geest: daar moet je geen delen van weggeven.  |
|
| Naar boven |
|
 |
Edd Professional

|
Geplaatst: Ma 15-06-2009, 18:28 Onderwerp: Re: Orgaandonatie |
|
|
| M schreef: | Tegen. Je lichaam is een tempel van de heilige geest: daar moet je geen delen van weggeven.  |
Voor een wegrottende tempel gelden denk ik iets andere voorwaarden. Maar zou je wel bloed mogen doneren vanuit jouw visie? |
|
| Naar boven |
|
 |
Mariëlla  Hobbyist

|
Geplaatst: Ma 15-06-2009, 18:31 Onderwerp: Orgaandonatie |
|
|
Helemaal voor. Wie weet ben jij of een dierbare ooit ook afhankelijk van een orgaandonor. De wachttijden voor een donororgaan zijn erg lang.
Ben zelf al 4 jaar orgaandonor. |
|
| Naar boven |
|
 |
Proeme Get a life

Geregistreerd: 16-9-2004 Berichten: 4299 Woonplaats: Huize Pannenkoe, Vinkhuizen, Grunn
|
Geplaatst: Ma 15-06-2009, 18:42 Onderwerp: Re: Orgaandonatie |
|
|
| M schreef: | | Je lichaam is een tempel van de heilige geest | ook als je dood bent? |
|
| Naar boven |
|
 |
Alja  Get a life

|
Geplaatst: Ma 15-06-2009, 22:46 Onderwerp: Orgaandonatie |
|
|
Mocht je al hersendood zijn, dan heeft de familie weinig tijd om afscheid te nemen. Dan draait alles om dat orgaan. Leuk is dat  |
|
| Naar boven |
|
 |
willemb Hobbyist

|
Geplaatst: Ma 15-06-2009, 23:13 Onderwerp: Re: Orgaandonatie |
|
|
| Alja schreef: | Mocht je al hersendood zijn, dan heeft de familie weinig tijd om afscheid te nemen. Dan draait alles om dat orgaan. Leuk is dat  |
Dan is natuurlijk de vraag wat belangrijker is: een wel 'leuk' afscheid, of mischien het leven van de ontvanger van je orgaan. |
|
| Naar boven |
|
 |
LA ShakeIt Verslaafde

|
Geplaatst: Di 16-06-2009, 12:29 Onderwerp: Re: Orgaandonatie |
|
|
| willemb schreef: | | Alja schreef: | Mocht je al hersendood zijn, dan heeft de familie weinig tijd om afscheid te nemen. Dan draait alles om dat orgaan. Leuk is dat  |
Dan is natuurlijk de vraag wat belangrijker is: een wel 'leuk' afscheid, of mischien het leven van de ontvanger van je orgaan. |
Daar hoef je echt niet uit te kiezen hoor! Natuurlijk kun je 'gewoon' afscheid nemen. Ze gaan er altijd uiterst voorzichtig mee om in zulke gevallen. En btw: sommige mensen kunnen het juist beter verwerken wanneer ze weten dat hun dierbare iemand anders op deze manier kan helpen (sommige dus...).
En dat er weinig tijd is, is ook niet helemaal waar. Als je hersendood bent, houdt de apparatuur je lichaam (en je organen dus) in leven. Het hoeft echt niet snel afgelopen te zijn. In tegendeel zelfs, de ontvanger van de organen heeft dan de tijd om naar het ziekenhuis te komen. Hoe korter de tijd tussen tijdstip van overlijden en de transplantatie, hoe beter. |
|
| Naar boven |
|
 |
Simpel Professional

|
Geplaatst: Wo 17-06-2009, 01:31 Onderwerp: Orgaandonatie |
|
|
| Ik ben ook donor. Zijn al verschillende argumenten genoemd. Persoonlijk vind ik dat als je organen van iemand anders accepteert, je zelf ook donor moet zijn. |
|
| Naar boven |
|
 |
Ulcridus  Professional

|
Geplaatst: Wo 24-06-2009, 08:54 Onderwerp: Orgaandonatie |
|
|
| Trouw schreef: |
AMSTERDAM - Prominente religieuze leiders in Groot-Brittannië roepen gelovigen op om zich te registreren als orgaandonor. Zij willen daarmee duidelijkheid scheppen voor mensen die twijfelen of orgaandonatie volgens hun geloof toegestaan is. Dat meldde de Britse omroep BBC gisteren.
De oproep wordt gesteund door onder meer de rooms-katholieke aartsbisschop van Westminster, het hoofd van de Britse moslimraad en de opperrabbijn.
Volgens de BBC sterven er in het Verenigd Koninkrijk iedere dag drie mensen omdat er voor hen geen geschikt orgaan voor transplantatie beschikbaar is.
Om duidelijk te maken dat er geen religieuze bezwaren tegen donatie bestaan, liet de Anglicaanse kerk weten dat orgaandonatie een 'christelijke plicht' is. Volgens de aartsbisschop van Westminster, de hoogste rooms-katholieke geestelijke van Engeland en Wales, is het een 'ware daad van vrijgevigheid'. En Anil Bhanot, hoofd van de Britse hindoeraad noemde het doneren van organen 'natuurlijk' voor hindoes.
Ook in Nederland hebben de kerken in het verleden een standpunt over orgaandonatie ingenomen. De rooms-katholieke kerk volgt een uitspraak van paus Johannes Paulus II: "Er is een analogie tussen het genereuze schenken van een stuk van eigen lichaam en de gift die Jezus Christus heeft gedaan toen Hij zijn eigen leven gaf: door de gave wordt de dood op een bepaalde manier overwonnen."
De Protestantse Kerk in Nederland vindt orgaandonatie 'aan te bevelen, maar geen verplichting'. |
|
|
| Naar boven |
|
 |
Gelooft 't allemaal wel Beginner

|
Geplaatst: Ma 10-05-2010, 21:56 Onderwerp: Orgaandonatie |
|
|
De voordelen van het bloedgeven:
- Klinkt misschien raar maar ik vind het wel rustgevend om bloed te geven. Even weg uit de haast, kopje koffie, blaadje lezen
- Bovendien krijg je bij elke vijfde keer bloed geven een prachtige knuffel of mok! JEUJ!!!
- Je kan aankruisen dat je het wel wil weten als er een enge ziekte in je bloed blijkt te zitten. Weet je dat ook weer. (Beter om zoiets te weten dan erachter komen als het al te laat is) |
|
| Naar boven |
|
 |
LA ShakeIt Verslaafde

|
Geplaatst: Ma 10-05-2010, 22:35 Onderwerp: Re: Orgaandonatie |
|
|
| Gelooft 't allemaal wel schreef: |
- Bovendien krijg je bij elke vijfde keer bloed geven een prachtige knuffel of mok! JEUJ!!! |
Snif.... die heb ik niet eens gehad!!  |
|
| Naar boven |
|
 |
anity Professional

Geregistreerd: 15-5-2006 Berichten: 293 Woonplaats: The Green Tea House!!
|
Geplaatst: Di 11-05-2010, 13:20 Onderwerp: Orgaandonatie |
|
|
hmm ik heb m ook niet gehad. Maar had ook geen behoefte aan een extra mok in ons overvolle keukenkastje
Maar Gelooft 't allemaal wel, ik ben niet zo enthousiast over het vinden van enge ziektes in je bloed. Als t een chronische ziekte is waar je zelf geen last van hebt, maar die wel aanwezig is heeft t wel invloed op je verzekeringspremie of jou mogelijkheid om een hypotheek te kunnen krijgen voor je huis.
Dat lijkt me wel een reden om hier kritisch naar te kijken. daarnaast mag je vervolgens ook geen bloeddonor meer zijn, maar goed... |
|
| Naar boven |
|
 |
anity Professional

Geregistreerd: 15-5-2006 Berichten: 293 Woonplaats: The Green Tea House!!
|
Geplaatst: Di 11-05-2010, 13:27 Onderwerp: Re: Orgaandonatie |
|
|
| Alja schreef: | Mocht je al hersendood zijn, dan heeft de familie weinig tijd om afscheid te nemen. Dan draait alles om dat orgaan. Leuk is dat  |
Alja om hier nog ff op terug te komen. De familie krijgt (in elk geval volgens het protocol) wel de tijd om afscheid te nemen. Zodat ze er niet naar op hoeven terug te zien en na de donatie is er niets te zien aan de overledene. Alles wordt namelijk weer mooi gereconstrueerd.
Zelf vind ik t nog altijd een lastig punt, misschien ook door een film die ik ooit gezien heb over een seriemoordenaar die om zijn tegenstander van een nieuw hart te voorzien meerdere mensen vermoordde die dezelfde bloedgroep hadden en donor waren in de VS
Waarschijnlijk is t geen goede reden, maar hierdoor twijfel ik er wel over donatie. |
|
| Naar boven |
|
 |
erikdoeke Hobbyist

|
Geplaatst: Wo 14-07-2010, 22:06 Onderwerp: Re: Orgaandonatie |
|
|
| SaxyLady schreef: | Hi allemaal,
Mijn vraag aan jullie is dan ook, orgaandonatie, wel of niet, en waarom? |
Lijkt me wel... waarom? als ik zelf een orgaan nodig zal hebben (hopelijk niet) zou ik het op prijs stellen als iemand zijn/haar orgaan aan mij beshcikbaar stelt... dus ja. |
|
| Naar boven |
|
 |
Aecie  Professional

Geregistreerd: 31-10-2010 Berichten: 349 Woonplaats: Huize de Nauwe Poort>?
|
Geplaatst: Ma 13-12-2010, 21:59 Onderwerp: Orgaandonatie |
|
|
En dan te bedenken dat een groot gedeelte vd mensen nooit echt organen kunnen doneren omdat de boel niet meer bruikbaar is, of als je al écht dood bent, dus niet alleen je hersentjes
(en ja, zeker donor, ze zeggen toch dat motorrijders ultieme donoren zijn? Well, count me in...) |
|
| Naar boven |
|
 |
Vera31  Hobbyist

|
Geplaatst: Zo 06-02-2011, 15:44 Onderwerp: Orgaandonatie |
|
|
Zeker voor!
Als je lichaam intact moet zijn om naar de hemel te gaan, zou het anders toch betekenen dat mensen met gebreken er niet heen kunnen?!
2: Het lichaam vergaat toch: alleen de geest gaat heen.
3: Als je geen orgaandonor wilt zijn, hoef je zelf ook niet om een orgaan te vragen wanneer jij het nodig hebt (bijvoorbeeld na een ongeluk)! |
|
| Naar boven |
|
 |
Mirrie  Expert

|
Geplaatst: Di 17-05-2011, 16:54 Onderwerp: Orgaandonatie |
|
|
| Ik ben gewoon donor, heb er ook niet lang over na hoeven denken. Waarom zou je je eigen organen houden (als je er toch niets meer aan hebt) terwijl je er andermans leven mee kunt redden? |
|
| Naar boven |
|
 |
|