|
|
| Auteur |
Bericht |
Alja  Get a life

|
Geplaatst: Do 27-08-2009, 11:55 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
Hey mensen,
Even een praktische vraag over de OVchipkaart, want ik snap er nog niet heel veel van (en heb me er ook jaren tegen verzet om er iets van te snappen). Volgende week zaterdag ga ik naar Amsterdam toe, en met mijn week-OV wordt dat geen gratis ritje. Nu hoorde ik vanmorgen op de radio iets over dat Amsterdam geen strippenkaarten meer heeft, maar dat de OVchipkaart nu echt is ingevoerd of iets dergelijks.
Ik heb nog geen OVchipkaart, want ik moet nog steeds een pasfoto inleveren, terwijl ik dat drie jaar geleden ook al heb gedaan, maar toen nog bij mijn ouders in Amersfoort. Goed, zo'n OVchipkaart krijg ik dus niet meer voor volgende week.
Hoe werkt dat voor mij dan volgende week? Een tijdelijke pas ergens kopen? En waar? En hoe laad je zoiets dan op?
Is er iemand die hier al ervaring mee heeft ? |
|
| Naar boven |
|
 |
Arie  Expert

|
Geplaatst: Do 27-08-2009, 12:33 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
| Ik kan je geen antwoord geven op al je vragen. Wat ik wel weet is dat de OV-chipkaart voorlopig alleen geldt voor de metro. Zolang je dus de bus en de tram neemt is een strippenkaart voldoende. |
|
| Naar boven |
|
 |
Alja  Get a life

|
Geplaatst: Do 27-08-2009, 13:56 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
Oke, dus dat betekent de metro vermijden. Dat moet denk ik wel lukken. Dank je, Arie . |
|
| Naar boven |
|
 |
M Genie

|
Geplaatst: Do 27-08-2009, 14:08 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
Je kunt in elk geval op de grotere stations een chipkaart kopen. Deze kun je n maal gebruiken zonder op te laden, daarna moet je eerst opladen. Bij het kopen krijg je ook een handleiding.
Voor het opladen heb je bepaalde punten die net als een chipknip werken. Als je instapt moet je inchecken, dat gaat in de metro via poortjes of checksystemen. (Verschilt, Rdam heeft poortjes, adam denk ik in de tram zelf een ding. In Grunn heb je al van die dingen staan (al piepen die nu alleen nog maar en geven aan dat ze buiten gebruik zijn...)
Wel bevreemdend is dat je niet een chipkaart hebt gekregen bij je ov-kaart.
Verder is NSpersoneel in Adam altijd bereid je verder te helpen. |
|
| Naar boven |
|
 |
Proeme Get a life

Geregistreerd: 16-9-2004 Berichten: 4299 Woonplaats: Huize Pannenkoe, Vinkhuizen, Grunn
|
Geplaatst: Do 27-08-2009, 15:26 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
volgens mij bestaat er ook wel iets als dagkaartjes. Toeristen moeten toch ook het OV kunnen gebruiken?
ik weet niet wat je moet in Amsterdam, maar de metro gaat echt wel heel veel sneller dan de bus en tram... |
|
| Naar boven |
|
 |
LA ShakeIt Verslaafde

|
Geplaatst: Do 27-08-2009, 17:29 Onderwerp: Re: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
| M schreef: |
Wel bevreemdend is dat je niet een chipkaart hebt gekregen bij je ov-kaart. |
| Alja schreef: | | Ik heb nog geen OVchipkaart, want ik moet nog steeds een pasfoto inleveren |
Mocht het niet lukken zo'n kaart te krijgen, je kunt in de drukte ook achter mensen aan lopen (moet je er wel een beetje dicht op lopen), nog voordat het poortje weer sluit. Dat deed ik wel toen ik in Rotterdam was, en ik de OV-chipkaart toen nog niet ontvangen had. Poortje gaat wel even piepen, maar ach... ze controleren echt bagger.
(owja, mijn ov zelf was toen wel geldig, dus ik deed naar mijn mening niks illegaals) |
|
| Naar boven |
|
 |
visjeseter  Professional

|
Geplaatst: Do 27-08-2009, 22:12 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
Als je het goed is krijg je een gratis ov-chipkaart (als student met -ik denk alleen week--ov) als je naar zo'n RET-hokje loopt. Anders mag je de mijne wel lenen, die is zonder naam. Wel in Rotterdam gebruikt, maar dat maakt niet uit lijkt me.
Trouwens...je hebt er toch zelf een gekregen? Ik iig wel, via de post, van de IBG. Die kun je gewoon gebruiken lijkt me! |
|
| Naar boven |
|
 |
visjeseter  Professional

|
Geplaatst: Do 27-08-2009, 22:14 Onderwerp: Re: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
| M schreef: | | Als je instapt moet je inchecken, dat gaat in de metro via poortjes of checksystemen. |
Vergeet niet uit te checken, anders ben je al je geld kwijt...als je zo'n ding koopt. Studenten mogen gratis en hebben een speciale ov-chipkaart. |
|
| Naar boven |
|
 |
Alja  Get a life

|
Geplaatst: Do 27-08-2009, 23:48 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
Mogen studenten ook gratis in het weekend als ze een week-OV hebben?
En het is zoals LA ShakeIt het zegt: ik heb nog geen pasfoto's ingeleverd volgens hun, dus heb ik ook niet zo'n kaart. |
|
| Naar boven |
|
 |
dirk  webmaster

|
Geplaatst: Vr 28-08-2009, 08:09 Onderwerp: Re: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
| Alja schreef: | Mogen studenten ook gratis in het weekend als ze een week-OV hebben?
En het is zoals LA ShakeIt het zegt: ik heb nog geen pasfoto's ingeleverd volgens hun, dus heb ik ook niet zo'n kaart. |
ben je gek, ze willen gewoon van je vangen. Helaas werken kortingskaarten alleen op naam, dus met een tijdelijke (anonieme) kaart betaal je ongeveer voor een blauwe strippenkaart (maar geen zoneprijzen meer, op korte ritjes is het soms goedkoper dan 2 strippen)
In Amsterdam staan er bij de ingangen van metrostations overal tourniquets, maar bij de informatiedingen van NS en HTM moet je zeker wel een chipkaart kunnen halen.
ik heb wel eens onbewust zwart gereden tussen Amstel en Centraal, omdat de metro en trein in Amstel gewoon op hetzelfde perron aankomen |
|
| Naar boven |
|
 |
LA ShakeIt Verslaafde

|
Geplaatst: Vr 28-08-2009, 10:21 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
| je kunt natuurlijk ook met de infolijn van ov bellen, ik neem aan dat zij dit wel weten 0900-9292 (Wel een lang menu trouwens...) |
|
| Naar boven |
|
 |
dirk  webmaster

|
Geplaatst: Vr 28-08-2009, 10:43 Onderwerp: Re: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
| LA ShakeIt schreef: | | (Wel een lang menu trouwens...) | .. en 70 cent per minuut |
|
| Naar boven |
|
 |
LuukLuuk Erelid

Geregistreerd: 15-11-2001 Berichten: 1918 Woonplaats: Solder, Utrecht
|
Geplaatst: Zo 06-09-2009, 21:57 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
Ben ik even terug op mijn oude 'thuis', het iForum, gaan ze babbelen over de OV-chipkaart.
Nu ben ik tegenwoordig behoorlijk insider, dus kan op al jullie vragen antwoord geven (uhm, niet alle, maar best veel dus).
Ga ik niet doen.
Bovenstaande vragen worden keurig beantwoord op
http://www.studentenreisbewijs.nl/
Zie met name de Veelgestelde Vragen.
Ga je in Rotterdam of Amsterdam reizen, dan is in de metro de ov-chipkaart verplicht. Jouw Studenten OV-chipkaart geeft toegang tot de metro. Afhankelijk van jouw week/weekend-keuze gratis of met de gebruikelijke korting (maar dan moet je er wel eerst saldo op plaatsen).
Heb je nog geen Studenten OV-chipkaart, kijk dan onder het kopje 'Vragen over de tijdelijke Studenten OV-chipkaart'.
Nog vragen over?
Bel dan De Studentenlijn 0900 - 66 55 444 (10 cpm)
of de Klantenservice OV-chipkaart 0900-0980 (10 cpm)
Dat is toch een stuk minder dan 70 cpm, maar ze geven je geen reisadvies.
Succes! |
|
| Naar boven |
|
 |
Roberto webmaster

|
Geplaatst: Do 24-12-2009, 14:02 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
Wat een soap, zeg.
Ik heb al een tijdje zo'n mooie kaart klaarliggen, en op 7 november kreeg ik een brief:
| Quote: | | Wij heben alvast een weekendabonnement voor je klaargezet. (...) Als je op 1 januari recht hebt op studiefinanciering, dan kun je je abonnement activeren vanaf woensdag 16 december 2009. |
Da's al een week geleden, dus ik toog gisteren met mijn pas naar de UB, steek mijn pas in het aldaar aanwezige apparaat, stort 20 euro op mijn kaart en druk vervolgens op 'ophalen bestelling': apparaat beweert dat er _geen_ bestelling voor me klaarstaat! ##$#$#@$@#$
Thuis ga ik zoeken op internet, vind dit op de site van de ib-groep:
| Quote: | | Heb je al een Studenten OV-chipkaart? Dan staat daarop een tijdelijk week- of weekendabonnement. Daarmee kun je vanaf 1 januari direct reizen als je recht hebt op studiefinanciering. |
Ik kan dus in ieder geval in januari reizen. Maar waarom moet ik dit ergens op een hoekje van de ib-site lezen? Dat hadden ze toch ook in die brief kunnen zetten? Of is het opgeschoven? Waarom zeggen ze dat dan niet eerlijk? En hoe kan ik checken dat mijn tijdelijke abonnement inderdaad op mijn kaart staat?
Vanaf 31 januari moet mijn kaart dus cht geactiveerd zijn. Op www.studentenreisbewijs.nl de eerste letter van mijn achternaam ingevuld, zegt dat ding:
Ergens half januari dus! Waarom vertelt niemand mij dat de datum op de brief een maand is opgeschoven? En waarom staat daar onderaan in hele kleine lettertjes 'Jouw studentenreisproduct staat uiterlijk 1 januari 2010 voor je klaar.' terwijl dat niet zo is?
Bah, vorig jaar was het simpel: op 31 december een halfuur met een pasfoto en je afhaalbewijs in de rij staan op het postkantoor en in de bus met je kaartje zwaaien. Nu heb ik in totaal al zeker een uur naar internetsites getuurd en ben voor niets naar zo'n paal gelopen, en dat moet het echte geklooi met tegoeden en in- en uitchecken nog beginnen. Hellup! Sommige dingen waren vroegh wl beter! |
|
| Naar boven |
|
 |
Karakter  Get a life

|
Geplaatst: Do 24-12-2009, 15:24 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
Ik heb hem nog niet eens
Frustraties alom, ik ga er vandaag mee bezig! |
|
| Naar boven |
|
 |
L  Hobbyist

|
Geplaatst: Do 24-12-2009, 16:24 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
| Soms zijn er dus ook voordelen aan het geen recht meer hebben op een OV-kaart.. |
|
| Naar boven |
|
 |
Karakter  Get a life

|
Geplaatst: Do 24-12-2009, 16:38 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
Na 20 minuten aan het (telefoon)lijntje te worden gehouden, kwam er dan eindelijk een medewerker aan de telefoon... Mijn aanvraag niet binnen, zowel niet van 703 als van 699, terwijl ik toch 3 pasfoto's heb ingeleverd... Geen verklaring hiervoor, nu de volgende oplossing: mijn aanvraag wordt uitgezocht en dit kan toch wel 2 weken duren, wegens de drukte, ondertussen moet ik een nieuw aanvraagformulier aanvragen, voor het geval dat de aanvraag echt weg is en dan mag ik het alsnog opnieuw aanvragen Ik kom dan met een opzich logische vraag: 'maar, maar, maar, ik heb hem toch 1 Januari nodig?' .... 'Ja, dat is waar en we zullen U daar dan in de mail ook een alternatief voor bieden, aangezien het onze fout is' ondertussen kunnen ze niet beloven binnen 2 weken terug te mailen....  |
|
| Naar boven |
|
 |
Alja  Get a life

|
Geplaatst: Do 24-12-2009, 21:10 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
Lang leve de ov-chipkaart
Ik ben bang om te bellen. Zeker na zo'n verhaal...  |
|
| Naar boven |
|
 |
Karakter  Get a life

|
Geplaatst: Vr 25-12-2009, 00:41 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
| Gewoon doen, ze zijn van 7 uur 's ochtends tot half 10 's avonds bereikbaar, maar het nummer kost 10 cent per minuut en als je geluk hebt word je na een kwartier geholpen.... Maar ik hoop dat ik hem nu snel krijg, want ik baal hier wel flink van |
|
| Naar boven |
|
 |
Proeme Get a life

Geregistreerd: 16-9-2004 Berichten: 4299 Woonplaats: Huize Pannenkoe, Vinkhuizen, Grunn
|
Geplaatst: Za 26-12-2009, 22:04 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
als die OV-chipkaart eenmaal in het gehele land is ingevoerd en ingeburgerd dan is het denk ik echt wel een stuk handiger dan al die losse kaartjes van nu.
Maar... die invoering is een drama. Ten eerste is de planning die men gebruikt een drama (waarom de OV-kaart al afschaffen als je nog niet overal met OV-chipkaart kunt betalen? en waarom heeft niet iedereen dat ding op tijd?). Ten tweede is de informatievoorziening zo mogelijk nog erger.
Prutsers |
|
| Naar boven |
|
 |
Femke  Get a life

|
Geplaatst: Zo 27-12-2009, 20:08 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
Ik ga morgen eens een poging wagen mijn kaartje (hoera, ik heb hem thuis-thuis gevonden) in de UB in zo'n apparaat te stoppen, mijn studentenreisproduct op te halen en wat geld erop te zetten... Ben benieuwd...
TBC |
|
| Naar boven |
|
 |
Proeme Get a life

|
Geplaatst: Ma 28-12-2009, 10:37 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
| het zou mij verbazen als dat studentenreisproduct er al op staat... |
|
| Naar boven |
|
 |
Fili_a  Amateur

|
Geplaatst: Ma 28-12-2009, 11:35 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
*zucht*
3 kwartier aan de telefoon en nog geen steek verder.
niemand weet of mijn aanvraag binnen is en wanneer ik mijn ov-chipkaart kan verwachten.
En ja er kwam vast wel een alternatief om te kunnen reizen maar hoe en wat wisten ze nu ook nog niet.
*zucht* |
|
| Naar boven |
|
 |
Femke  Get a life

|
Geplaatst: Ma 28-12-2009, 12:19 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
En ja hoor, ik probeer vandaag ook mijn studentenreisproduct op te halen, maar nee hoor, er is geen product beschikbaar.
*zucht*
Dan maar hopen dat het werkt met een 'tijdelijk studentenreisproduct'.... Enig idee of je kan zien of die er op staat? |
|
| Naar boven |
|
 |
LA Pcheur  Professional

|
Geplaatst: Ma 28-12-2009, 13:18 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
Echt dom. Mijn OV chip ligt in Groningen en ik ben nu in Ermelo.
Dus voor januari snel naar Groningen! |
|
| Naar boven |
|
 |
Roberto webmaster

|
Geplaatst: Ma 28-12-2009, 13:46 Onderwerp: Re: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
| Proeme schreef: | | het zou mij verbazen als dat studentenreisproduct er al op staat... |
Mij niet, ik denk dat ze dat trucje al achter de hand hadden voor het geval er vertraging op zou treden in het uitgeven van de definitieve reisbewijzen. Dat zou verklaren waarom ze het er in eerste instantie niet bij hebben verteld dat dat tijdelijke bewijs al op je kaart zit.
Maar nog steeds weet ik niet hoe ik kan checken dat mijn kaart goed is... |
|
| Naar boven |
|
 |
Pino  Professional

|
Geplaatst: Ma 28-12-2009, 14:26 Onderwerp: Re: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
| Roberto schreef: | | Maar nog steeds weet ik niet hoe ik kan checken dat mijn kaart goed is... |
Ga naar ov-chipkaart.nl, maak een account aan a.d.v. je kaartnummer. Log vervolgens in en ga naar kaartgegevens -> kaartinformatie. Hier zie je vervolgens welke producten er op je kaart staan. Ik ga er vanuit dat dit de tijdelijke producten zijn die vervangen worden zodra je het definitieve product ophaalt bij zo'n automaat.
| Quote: | | Het reisproduct dat al op je kaart staat, is een tijdelijk reisproduct. Dit gebruik je om te reizen in het openbaar vervoer totdat je jouw officile studentenreisproduct hebt opgehaald. Op de ophaalautomaat staat het studentenreisproduct voor 2010 en verder voor je klaar. Zodra je dit op je Studenten OV-chipkaart hebt geladen, vervalt het tijdelijke product en reis je automatisch met je officile studentenreisproduct. |
|
|
| Naar boven |
|
 |
Karakter  Get a life

|
Geplaatst: Ma 28-12-2009, 16:57 Onderwerp: Re: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
| Fili_a schreef: | *zucht*
3 kwartier aan de telefoon en nog geen steek verder.
niemand weet of mijn aanvraag binnen is en wanneer ik mijn ov-chipkaart kan verwachten.
En ja er kwam vast wel een alternatief om te kunnen reizen maar hoe en wat wisten ze nu ook nog niet.
*zucht* |
hmm, ik kreeg vandaag dit mailtje:
| Quote: | Beste student,
Je ontvangt deze e-mail naar aanleiding van jouw vraag over de status van de aanvraag van de Studenten OV-chipkaart.
Wij hebben jouw gegevens gecontroleerd en moeten je helaas mededelen dat wij geen aanvraagformulier van jou kunnen terugvinden.
Heb je het aanvraagformulier enkele dagen geleden opgestuurd, dan kan het zijn dat het in de post vertraagd is. Neem dan over een paar dagen weer telefonisch contact op met de Klantenservice Studenten OV-chipkaart (0900-6655444, 0,10 p.m.), om te controleren of het formulier alsnog is binnengekomen.
Onze excuses voor het ongemak. Als je het formulier retourneert, zorgen wij ervoor dat jij sowieso kunt reizen met het openbaar vervoer per 1 januari 2010.
Met vriendelijke groet,
Klantenservice Studenten OV-chipkaart |
Ze vertellen me vervolgens niet even hoe ik dan vanaf 1 januari kan reizen zonder in het bezit te zijn van een OV-chipding, ik heb dat formulier al weer enkele dagen geleden opnieuw aangevraagd, aangezien ze me al hadden verteld dat ik dat voor de zekerheid maar even sowieso moest doen... Ik hoop dat als ik morgen weer arriveer in 699 dat dat ding er ligt en dan gauw opsturen, maar voordat het is verwerkt is het dan al 1 januari geweest en dan moeten ze het ding ook nog naar mij opsturen, dan zijn we begin februari, geen idee hoe ze mij dan vanaf 1 januari willen laten reizen...  |
|
| Naar boven |
|
 |
Alja  Get a life

|
Geplaatst: Di 29-12-2009, 15:24 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
Ik kreeg gisteravond een telefoontje van mijn vader met o.a. de mededeling dat er iets voor mij bij de post is gearriveerd wat lijkt op een OV-chipkaart. Hoezee
En nu zit ik in Groningen, dus nu moet ik per definitie voor oud en nieuw naar huis (dat was ik toch al een beetje van plan, maar nu moet 't ook echt. Of ik moet 15 euro dokken voor een enkeltje) |
|
| Naar boven |
|
 |
LA ShakeIt Verslaafde

|
Geplaatst: Di 29-12-2009, 17:17 Onderwerp: Hoe zit het nou praktisch met die OVchipkaart? |
|
|
Nu vraag ik mij dus af of dat ding in januari al op gratis reizen is ingesteld. Officieel moest je vr 1 jan laten weten of je weekend of week zou doen, maar door de drukte is dat uitgesteld naar 31 januari. Er staat: als je NA 31 jan nog steeds gratis wilt reizen, moet je de kaart voor 31 jan activeren.
Iemand die hier meer van weet? Zou me goed uitkomen als dit waar is.. |
|
| Naar boven |
|
 |
|