Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud
Startavond
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Icht.nl Forum Index -> Agenda
Auteur Bericht
Fransiscus Ichthiaan
Professional
Professional

BerichtGeplaatst: Zo 05-09-2010, 23:41    Onderwerp: Startavond
Di 07-09-2010, 18:00
Reageer met quote

Afbeelding door de gebruiker geplaatst.
Naar boven
Kingma
Expert
Expert

BerichtGeplaatst: Ma 06-09-2010, 00:01    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

Yeah! Very Happy
Naar boven
Femke Ichthiaan
Get a life
Get a life

BerichtGeplaatst: Ma 06-09-2010, 08:46    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

Het gaat heel leuk worden! Smile
Naar boven
Roberto
webmaster
webmaster

BerichtGeplaatst: Ma 06-09-2010, 12:54    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

Ik zag dat de poster in de gele flat vernield is; misschien een idee om daar even een nieuwe op te hangen?
Naar boven
T
Get a life
Get a life

BerichtGeplaatst: Ma 06-09-2010, 14:20    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

Het is wel echt een supermooie foto (en in dit geval dus ook poster Wink) Very Happy.
Naar boven
Fili_a Ichthiaan
Amateur
Amateur

BerichtGeplaatst: Ma 06-09-2010, 14:29    Onderwerp: Re: Startavond Reageer met quote

Roberto schreef:
Ik zag dat de poster in de gele flat vernield is; misschien een idee om daar even een nieuwe op te hangen?

zal ik zo even doen Razz
Naar boven
Proeme
Get a life
Get a life

BerichtGeplaatst: Di 07-09-2010, 15:38    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

Ichthianen, geniet van de startavond!
Naar boven
Double U B Ichthiaan
Erelid
Erelid

BerichtGeplaatst: Di 07-09-2010, 22:51    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

Geweldige noten
Naar boven
Roberto
webmaster
webmaster

BerichtGeplaatst: Di 07-09-2010, 23:03    Onderwerp: Re: Startavond Reageer met quote

Fili_a schreef:
Roberto schreef:

zal ik zo even doen Razz

Keurig, hij hangt er nog steeds! Hoop dat jullie een mooie avond hadden en wens Ichthus een schitterend seizoen toe!
Naar boven
Kip Ichthiaan
Professional
Professional

BerichtGeplaatst: Di 07-09-2010, 23:30    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

Het was leuk, het was top, het was fantastisch! ViCie Bedankt! =)

Nu lekker slapen... Smile
Naar boven
Kingma
Expert
Expert

BerichtGeplaatst: Wo 08-09-2010, 10:09    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

Haha, dat filmpje van Andries Very Happy. Geweldige avond.
Naar boven
Lekkerding Ichthiaan
Professional
Professional

BerichtGeplaatst: Wo 08-09-2010, 12:57    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

Mensen: bedankt voor de interactie en het enthousiasme!

Super tof om te zien dat Ichthus open staat voor nieuwe mensen, zo kunnen we met ons allen er een geweldige introperiode van maken. Happy
Naar boven
Alja Ichthiaan
Get a life
Get a life

BerichtGeplaatst: Wo 08-09-2010, 13:19    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

Wat een ontzettend toffe Startavond! Woei, heb weer heel veel energie gekregen voor het nieuwe seizoen!
Wat er leuk was op de Startavond:

Het MT was goeoeoeoed... Smile
De opening was verrassend en spetterend Goedzo!
Het toneelstukje was origineel en triggerend Idea
Het stukje met Froukje was briljant Mr. Turquoise
De muziekkeuze was mooi Very Happy (hoewel misschien teveel Engels/onbekend/niet-traditioneel voor de nulde/eerstejaars; maar voor mij geldt dat ik er enorm van heb genoten)
De presentatie van het jaarthema was cool Jaaaaaa

En wederom heb ik me verbaasd over het creatieve talent binnen Ichthus. Wauw, wat een Startavond! Iedereen bedankt! Happy
Naar boven
Femke Ichthiaan
Get a life
Get a life

BerichtGeplaatst: Wo 08-09-2010, 15:35    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

Woei, missie geslaagd Smile
Naar boven
milo Ichthiaan
Genie
Genie

BerichtGeplaatst: Wo 08-09-2010, 16:54    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

Heerlijk zo'n AAP gerelateerd jaar thema AAPestaart Mr. Turquoise
Naar boven
LA ShakeIt
Verslaafde
Verslaafde

BerichtGeplaatst: Wo 08-09-2010, 19:43    Onderwerp: Re: Startavond Reageer met quote

milo schreef:

????? Sorry, ik zie geen verband. Moest eerder aan de Toppertjes denken! Goedzo!
Naar boven
Kingma
Expert
Expert

BerichtGeplaatst: Wo 08-09-2010, 20:11    Onderwerp: Re: Startavond Reageer met quote

LA ShakeIt schreef:
milo schreef:

????? Sorry, ik zie geen verband. Moest eerder aan de Toppertjes denken! Goedzo!

AAP komt neer op "Naar de top".
Naar boven
M
Genie
Genie

BerichtGeplaatst: Wo 08-09-2010, 21:24    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

correctje, ad alta pueri betekent zoiets als "naar de top, jongetjes"...
Naar boven
Double U B Ichthiaan
Erelid
Erelid

BerichtGeplaatst: Wo 08-09-2010, 23:15    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

Naar de top, jongens.

En idd, dat is ook het eerste waar ik aan moest denken. En dat terwijl er geen Apen in het bestuur zitten. Cudos!
Naar boven
Kingma
Expert
Expert

BerichtGeplaatst: Do 09-09-2010, 17:11    Onderwerp: Re: Startavond Reageer met quote

M schreef:
correctje, ad alta pueri betekent zoiets als "naar de top, jongetjes"...

Jongetjes die naar de top groeien worden mannen.
Naar boven
laura myrna Ichthiaan
Professional
Professional

BerichtGeplaatst: Do 09-09-2010, 19:40    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

Ik vind het echt een super goed thema, waar je heel veel mee kunt Smile
En de link met AAP, ach ja dat betekent gewoon dat die ook een goeie naam hebben Wink Weet niet of het bewust was, vast niet.
Dit doet me enigszins denken aan mijn intro periode, toen heette mijn familie Lepidoptera (vlinder) en dat bleek ineens het logo van PUUR te zijn. En het Ichthus logo deed eerst ook aan radio538 denken en daar hoor je nu ook niemand meer over.
Dus ik denk dat het allemaal wel mee valt en dat het heel snel een Ichthus thema wordt ipv een Aap thema Smile
Naar boven
Roberto
webmaster
webmaster

BerichtGeplaatst: Do 09-09-2010, 21:48    Onderwerp: Re: Startavond Reageer met quote

Heeft iemand een mooie uitleg van het jaarthema voor me? Ik was niet bij de startavond (want geen Ichthiaan meer) en ben benieuwd wat de koers van het bestuur voor dit jaar gaat worden, maar met deze slogan kun je echt alle kanten op. Ben benieuwd welke gedachte erachter zit.
Naar boven
M
Genie
Genie

BerichtGeplaatst: Do 09-09-2010, 23:39    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

Heel in het kort zoals ik het geïnterpreteerd heb: we zijn op weg naar de top, met elkaar. Die top zullen we nooit bereiken want daar is God maar de reis er naar toe is al de moeite waard. We kunnen elk verschillende wegen langs de berg omhoog bewandelen waardoor we van elkaar en de verschillende weg richting God kunnen leren. Tevens zijn er mensen die een zwaardere route lopen dan anderen waardoor we ook weer van elkaar kunnen leren.

In beleid uit dit zich naar ik het begrepen heb ongeveer in investeren in kring door naar semesters en perioden te gaan waarbij in de eerste en derde periode een bijbelboek behandeld wordt en in het tweede en vierde themastudies. Omdat we elkaar aan moeten moedigen naar de top te gaan en te investeren in ons gezamenlijk optrekken naar de top komt er een kringcompetitie. Tevens wordt er ingezet op maatschappelijke en academische vorming door middel van de themastudies en 4 diepers (maar de link met het jaarthema weet ik niet meer, zal wel iets zijn als streven naar het hoogst haalbare dat God voor ons hier op aarde heeft weggelegd, de hoogste positie gemeten op de berg).

Dit is ongeveer mijn interpretatie van de speech van DJ dus voor een meer accurate versie zie één van de bestuursleden of het definitieve visie en beleid dat nog zal komen... Of misschien kan de voorzitter de speech onder bestuurlijk even posten.
Naar boven
Proeme
Get a life
Get a life

BerichtGeplaatst: Vr 10-09-2010, 06:54    Onderwerp: Re: Startavond Reageer met quote

M schreef:
Of misschien kan de voorzitter de speech onder bestuurlijk even posten.
Dan kunnen oud-ichthianen het nog steeds niet lezen...
Naar boven
Femke Ichthiaan
Get a life
Get a life

BerichtGeplaatst: Vr 10-09-2010, 08:50    Onderwerp: Re: Startavond Reageer met quote

M schreef:
Die top zullen we nooit bereiken want daar is God

Dat lijkt me niet... Rolling Eyes
Naar boven
T
Get a life
Get a life

BerichtGeplaatst: Vr 10-09-2010, 09:47    Onderwerp: Re: Startavond Reageer met quote

M schreef:
Die top zullen we nooit bereiken want daar is God

Ik viel/val echt een beetje over die uitspraak... Wat een grote onzin! Dit impliceert dat we nooit echt in Gods tegenwoordigheid zullen komen, nooit echt in het reine zullen zijn met God. Dat is wat mij betreft 100% onzin! God heeft juist alles gedaan zodat we wel weer bij Hem kunnen zijn, zodat we juist wel bovenop die berg kunnen leven (ok ik weet dat ik de metafoor anders gebruik). Zodat we juist wel helemaal vrij die berg op kunnen. Hij heeft onze handen schoon gewassen en ons hart puur gemaakt voor Hem, in Hem. We zijn rechtvaardig in Hem. Rechtvaardigheid heeft (in eerste instantie) niets te maken met je handelingen, maar met je ZIJN. Je bent rechtvaaridg, omdat je Jezus hebt aangenomen als je redder en verlossen. Omdat je ervoor gekozen hebt Hem te volgen. Helemaal, er is niet nog een klein beetje in je dat zich niet rechtvaardig kan noemen. Het is je wezen, omdat je hebt gekozen voor Jezus. En uit je wezen kunnen dan handelingen voortkomen die rechtvaardig zijn, maar je handelingen veranderen niet je status als rechtvaardige, of als persoon dat in de tegenwoordigheid van God mag komen, zijn en leven! En als er stukjes oude ik zijn (je bent een nieuwe schepping!) en invloeden van gedachten en herinneringen en omgeving die ervoor zorgen dat je niet rechtvaardig handelt, dan is dat niet wie je bent! Dat verandert niet je zijn. Betekent het dat je je moet bekeren van de dingen die je fout doet? Ja! Betekent dat dat je niet meer bij God mag komen door je foute handelen, dat je niks waard bent, dat je vies en verwerpelijk bent in Zijn ogen? NEE!!! Je bent echt vrij! (en misschien is herhaaldelijk opzettelijk zondigen en je niks van God aantrekken een categorie die een iets andere nuance verdient, maar nu niet).

En ja, we mogen naar Jezus toegroeien! Ja graag, meer en meer! Meer van Christus, minder van mezelf, niets van mezelf, alles van Christus, ja! Die berg mogen we op! Maar elke ondertoon van niet goed genoeg zijn, het toch niet kunnen, altijd tekort schieten, is wat mij betreft een leugen. Je bent meer dan goed genoeg in zijn ogen. Hij kijkt met zoveel liefde naar je! Je bent goed genoeg voor Hem om lief te hebben (niet een klein beetje!), om bij Zich te willen hebben, om naar te verlangen.

Die ondertoon van toch niet goed genoeg zijn verafschuw ik, want het houdt zoveel mensen af van het ontvangen van Gods liefde die wel zegt dat je goed genoeg bent, het waard om voor te sterven! Helemaal zonder terughouden om het meest waardevolle leven ooit voor te geven! Als je je eigen waarde en geliefdheid in Gods ogen ziet dan wil je de berg op rennen, stormen, vliegen, het liefst een nog hogere, nog dichterbij God. Maar alsjeblieft niet vanuit de houding van 'toch falen' 'toch niet goed genoeg zijn' 'toch niet prefect kunnen worden'.

Ik volg een vak Gedrag in Organisaties. En het belang van 'self-efficacy' (het geloof om je taak te kunnen volgbrengen) is cruciaal voor het succes van een taak/groep/bedrijf. Het heeft te maken (in deze context) met geloven dat je kunt doen wat God van je vraagt. Dat je niet boven je vermogen wordt verzocht. Dat je meer dan overwinnaar bent, dat Hij (ook in jou!) bij machte is om oneindig veel meer te doen dan we kunnen bidden of beseffen. Je kunt je doel in God halen. Je kunt die berg op, sterker nog, je laatste stapje is denk ik doodgaan (als ik de metafoor even doortrek). En dan zul je daar voor altijd verblijven.

Tot zover voor nu...
Naar boven
Femke Ichthiaan
Get a life
Get a life

BerichtGeplaatst: Vr 10-09-2010, 10:19    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

Amen...dat bedoelde ik maar dat kan ik niet zo verwoorden Wink
Naar boven
omeaart Ichthiaan
moderator
moderator

BerichtGeplaatst: Vr 10-09-2010, 10:58    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

Ik denk dat je nu veel te veel uit de uitspraak van DJ haalt...
Het lijkt me logisch dat we tijdens dit leven nooit bij God kunnen komen. Zelfs Mozes kon dat niet, en dat lees je vaker, dat we niet in ons aardse bestaan bij God zelf kunnen zijn.
Gisteren hoorde ik nog een theorie dat het in de hemel ook zo zou zijn. Met meerdere hemelen en alleen in de hoogste is God, maar daar weet ik niet zoveel van...
Natuurlijk zijn we door Jezus volledig gereinigd, maar zolang we nog dit (zondige) lichaam hebben kunnen we Gods aanwezigheid niet verdragen.
Naar boven
Roberto
webmaster
webmaster

BerichtGeplaatst: Vr 10-09-2010, 12:46    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

T schreef:
Ik viel/val echt een beetje over die uitspraak... Wat een grote onzin! Dit impliceert dat we nooit echt in Gods tegenwoordigheid zullen komen, nooit echt in het reine zullen zijn met God.

Quote:
Die ondertoon van toch niet goed genoeg zijn verafschuw ik

T, ik vraag me ernstig af waar je op reageert, want als je al dat calvinistische terughoudende zondebesef in M z'n stukje hebt gelezen heb je een heleboel zelf ingevuld. Of doel je op DJ's speech? Als je aan M's verhaal drie woorden toevoegt past het helemaal in jouw verhaal:

Quote:
Die top zullen we in dit leven nooit bereiken want daar is God

Ik vind je verhaal mooi in de zin dat je erg onder de indruk bent van Gods liefde en genade. Je wilt mensen die gebukt gaan onder een gevoel van 'ik kan het niet en ben nooit goed genoeg voor God' wilt wijzen op het allesverzoenende offer van Christus - ik meen het als ik zeg dat ik het schitterend vind hoe vurig je daarvoor pleit, en zo'n aansporing is precies wat veel mensen nodig hebben. Toch denk ik dat wanneer je teveel focussed op die verzoening, zeker wanneer het zonden van anderen betreft, je te misschien te weinig oog hebt voor de plek van zondenbesef. Zondenbesef is niet iets waar je in moet blijven hangen, dat ben ik volledig met je eens, maar de weg door je zonden heen (erkennen, accepteren, vergeving vragen, vertrouwen terugwinnen, verder gaan) naar genade is minstens zo belangrijk als het eindpunt - erkennen dat God je zonden heeft vergeven en dat je 'wit als sneeuw voor Hem bent' (Jesaja). Als je vanaf de zijlijn (want dat doe je volgens mij als je anderen aanspreekt op dit punt) teveel wijst op dat eindpunt, het ervaren van genade, heb je misschien te weinig oog voor het effect van die zonde in iemands leven - effect op jezelf en op anderen die je door je zonden pijn kunt doen. Wandelen met God, 'gaan staan op de belofte', 'je positie innemen' is in mijn ogen niet iets wat je van de ene op de andere dag kunt gaan doen, maar een levenslange reis naar de top.

Ik heb een paar keer het woord 'misschien' gebruikt omdat ik niet wil impliceren dat mijn beschrijving voor jou persoonlijk geldt (ik hou het liever algemeen), maar daarmee bedoel ik niet dat de valkuilen die ik beschrijf te marginaliseren zijn.

Ben benieuwd of je me kunt volgen en of je er iets mee kunt.

@omeaart werd er verwezen naar C.S. Lewis? Die heeft in 'De Grote Scheiding' zoiets beschreven, maar zei er wel nadrukkelijk bij dat het zijn fantasie was en dat hij geen blauwdruk voor de hemel wilde geven door dat boek.
Naar boven
Roberto
webmaster
webmaster

BerichtGeplaatst: Zo 12-09-2010, 15:23    Onderwerp: Startavond Reageer met quote

De rest mag ook gerust reageren hoor Smile Wat een doodse stilte opeens!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Icht.nl Forum Index -> Agenda Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2