|
|
| Auteur |
Bericht |
Väinämöinen  Verslaafde

Geregistreerd: 20-10-2009 Berichten: 1029 Woonplaats: Väinämöisen kauniissa ja isossa talossa
|
Geplaatst: Ma 04-07-2011, 01:01 Onderwerp: Re: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
| Frozen schreef: | | Myr schreef: | | Sebbers schreef: | | dan gaan er toch mensen klagen denk ik. |
ik niet hoor...  |
+1
Alles tot eer van God word bij mij geaccepteerd hoor. Al is het death-metal of rap  |
Death-metal is niet echt tot eer van God lijkt mij. Het klinkt tenminste niet echt vriendelijk, ook al zijn de teksten wel positief. |
|
| Naar boven |
|
 |
Sebbers  Hobbyist

|
Geplaatst: Ma 04-07-2011, 08:24 Onderwerp: Re: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
| Väinämöinen schreef: | | Frozen schreef: | | Myr schreef: | | Sebbers schreef: | | dan gaan er toch mensen klagen denk ik. |
ik niet hoor...  |
+1
Alles tot eer van God word bij mij geaccepteerd hoor. Al is het death-metal of rap  |
Death-metal is niet echt tot eer van God lijkt mij. Het klinkt tenminste niet echt vriendelijk, ook al zijn de teksten wel positief. |
Bazinga! |
|
| Naar boven |
|
 |
Frozen  Verslaafde

|
Geplaatst: Ma 04-07-2011, 09:48 Onderwerp: Re: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
| Väinämöinen schreef: | | Frozen schreef: | | Myr schreef: | | Sebbers schreef: | | dan gaan er toch mensen klagen denk ik. |
ik niet hoor...  |
+1
Dat is puur smaak. er is geen slechte stijl, alleen slechte achtergrondgedachten |
|
| Naar boven |
|
 |
Aecie  Professional

Geregistreerd: 31-10-2010 Berichten: 349 Woonplaats: Huize de Nauwe Poort>?
|
Geplaatst: Ma 04-07-2011, 10:26 Onderwerp: Re: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
| Frozen schreef: | | Väinämöinen schreef: | | Frozen schreef: | | Myr schreef: | | Sebbers schreef: | | dan gaan er toch mensen klagen denk ik. |
ik niet hoor...  |
+1
Dat is puur smaak. er is geen slechte stijl, alleen slechte achtergrondgedachten |
Agree |
|
| Naar boven |
|
 |
Mevrouw Mier Professional

Geregistreerd: 14-5-2008 Berichten: 293 Woonplaats: Huize Borichico
|
Geplaatst: Ma 04-07-2011, 10:57 Onderwerp: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
Of een slechte achtergrondgedachte achter de stijl? Wat maakt dat de stijl? |
|
| Naar boven |
|
 |
Frozen  Verslaafde

|
Geplaatst: Ma 04-07-2011, 11:27 Onderwerp: Re: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
| Mevrouw Mier schreef: | Of een slechte achtergrondgedachte achter de stijl? Wat maakt dat de stijl? |
Een stijl is niet te definieren met een achtergrond gedacht (naar mijn idee). De stijl death-metal is hoogst waarschijnlijk niet tot eer van God begonnen, maar eigenlijk geldt dat voor elke soort muziek.
Lees maar genesis 4:17-21. Daar staat dat de nakomeling van Kaïn, Jubal, de stamvader was van allen die muziek maken. In beginsel was muziek dus een instrument van de duivel. God heeft er alleen iets heel moois van gemaakt.
Elke stijl die eerst door satan gebruikt word om mensen bij God weg te houden, word door God op den duur omgekeerd tot eer van Hem. Dit zie je bij klassiek, bij blues, bij rock, en ook bij metal. HB is hier een voorbeeld van, maar dit ook, hoewel ik het niet heel mooi vind.
Overigens, {BOT} Welke schitterende nummers willen jullie horen op het fantastische slotfeest? |
|
| Naar boven |
|
 |
Väinämöinen  Verslaafde

Geregistreerd: 20-10-2009 Berichten: 1029 Woonplaats: Väinämöisen kauniissa ja isossa talossa
|
Geplaatst: Ma 04-07-2011, 11:35 Onderwerp: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
@ Frozen en Aecie: Of het nou smaak is of niet, die als monster verklede mannetjes met hun grunts maken de wereld er nou niet echt vrolijker op en ik denk niet dat God dat heel fijn vindt!
Ik vind het trouwens wel merkwaardig dat je christelijke deathmetal wel vindt kunnen en bijvoorbeeld Incubus niet.
Dit is ook wel een leuk liedje: http://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ |
|
| Naar boven |
|
 |
Bram  Expert

|
Geplaatst: Ma 04-07-2011, 12:08 Onderwerp: Re: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
| Frozen schreef: | | In beginsel was muziek dus een instrument van de duivel. |
Die link zie ik nog niet helemaal, hoe kom je hier zo bij? |
|
| Naar boven |
|
 |
Mevrouw Mier Professional

Geregistreerd: 14-5-2008 Berichten: 293 Woonplaats: Huize Borichico
|
Geplaatst: Ma 04-07-2011, 12:11 Onderwerp: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
I do nog agree!
Muziek komt in beginsel bij God vandaan! Hij heeft dat prachtige fenomeen bedacht! De duivel gaat er alleen mee aan de haal, en maakt er juist iets smerigs en duisters van!
Muziek is iets super moois wat alleen tot eer van God gebruikt zou moeten worden!
En zeg alsjeblieft nooit meer dat muziek bij de duivel vandaan komt... Dan misken je iets prachtigst wat juist onze God gemaakt heeft!
 |
|
| Naar boven |
|
 |
Bram  Expert

|
Geplaatst: Ma 04-07-2011, 12:15 Onderwerp: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
@Mevrouw Mier: +1
@Väinämöinen: eerst zeg je "een kwestie van smaak" waarna je beweerd dat de smaak die tegen de jouwe in gaat niet goed kan zijn?  |
|
| Naar boven |
|
 |
Frozen  Verslaafde

|
Geplaatst: Ma 04-07-2011, 12:20 Onderwerp: Re: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
| Bram schreef: | | Frozen schreef: | | In beginsel was muziek dus een instrument van de duivel. |
Die link zie ik nog niet helemaal, hoe kom je hier zo bij? |
God verliet Kaïn, daar gaat de duivel direct achteraan. Kaïn's kleinkind Jubal verzint een methode om niet steeds achter het gemis van God aan te hoeven, en ontwikkeld muziek. De duivel is continu op zoek naar methoden om mensen van God weg te houden, toen ook al. De vader van Jubal was Lamech, de eerste polygamist. Ik vind dit niet bepaald een levenstijl die getuigt van toewijding aan God. Toch is Jubal de uitvinder van instrumentele muziek. Dit houd niet in dat het tegenwoordig een middel is om van God af te houden, maar het gebeurt wel. De psalmen zijn een heel mooi voorbeeld van dat muziek wel tot eer van God gebruikt word.
@Mevrouw Mier, mee eens, muziek is een schitterende methode om God lof te geven, maar geef mij 1 stijl die christelijk begonnen is.
@ editer, kan hier een apart topic van gemaakt worden? |
|
| Naar boven |
|
 |
Bram  Expert

|
Geplaatst: Ma 04-07-2011, 12:32 Onderwerp: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
Tot de tijd dat dit in een apart topic staat zet ik het voor de overzichtelijkheid nog maar stiekem even in dit topic.
Hoe kom je erbij dat dat de beweegreden van Jubal was? Dat zie ik niet in deze tekst staan. Voor hetzelfde geld heeft Jubal muziek gemaakt te ere van God.
Daarnaast werd hij "vader van allen die ..." genoemd, dat zegt niet dat hij de eerste was die muziek maakte. Misschien zongen Adam en Eva in het paradijs ook al wel, weten wij veel. Dat zou trouwens ook gelijk aangeven dat álle muziek christelijk begonnen is, om even antwoord te geven op de vraag die je aan Mevrouw Mier stelt. |
|
| Naar boven |
|
 |
Väinämöinen  Verslaafde

|
Geplaatst: Ma 04-07-2011, 13:42 Onderwerp: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
@ Frozen: gospel muziek is christelijk begonnen!
Ik vind de naam christelijke death-metal eigenlijk wel merkwaardig. God wil toch dat we leven en van het leven houden? Ook gaan de teksten vaak over de dood en ik denk niet dat dat een goede invloed heeft op degenen die er naar luisteren. Dan is dus inderdaad niet de stijl fout, maar de gedachten erachter. Bovendien denk ik ook dat God muziek als iets moois heeft gemaakt. Ik denk niet dat God muziek zo bedoeld heeft.
@ Bram en Frozen: zouden jullie de werkwoorden juist kunnen vervoegen? |
|
| Naar boven |
|
 |
Frozen  Verslaafde

|
Geplaatst: Ma 04-07-2011, 13:45 Onderwerp: Re: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
| Bram schreef: | Tot de tijd dat dit in een apart topic staat zet ik het voor de overzichtelijkheid nog maar stiekem even in dit topic.
Hoe kom je erbij dat dat de beweegreden van Jubal was? Dat zie ik niet in deze tekst staan. Voor hetzelfde geld heeft Jubal muziek gemaakt te ere van God. |
Als je een vader hebt, die van God los is, een grootvader die hetzelfde heeft, tot 5 generaties terug, een generatie die begint met een vervloeking, dan kan ik me niet voorstellen dat ineens Jubal wel "God's weg volgt". Echter, ook hier geld, uitzonderingen zijn altijd aanwezig.
| Quote: |
Daarnaast werd hij "vader van allen die ..." genoemd, dat zegt niet dat hij de eerste was die muziek maakte. Misschien zongen Adam en Eva in het paradijs ook al wel, weten wij veel. Dat zou trouwens ook gelijk aangeven dat álle muziek christelijk begonnen is, om even antwoord te geven op de vraag die je aan Mevrouw Mier stelt. |
Mmm, goed punt. Zo heb ik het nog nooit gelezen. dit ben ik niet gewend (A). |
|
| Naar boven |
|
 |
Geeske  Hobbyist

|
Geplaatst: Ma 04-07-2011, 17:35 Onderwerp: Komt muziek van de duivel? |
|
|
@ Frozen, ik snap je punt. Maar als muziek van de duivel komt, hoe verklaar je dan dat het harpspel van David Saul tot rust bracht en zijn demon tot bedaren bracht?
En wie weet bestond de gave om muziek te maken al voordat Jubal het tot uiting bracht?
Ik denk niet dat gewoon omdat Jubal de eerste mens was om muziek te maken met instrumenten - de lier en de fluit (Gen 4:21-22), dat daarom muziek op zich per se van de duivel hoeft te komen. Bovendien is het best wel mogelijk dat mensen al voor die tijd liederen zongen. @ Bram, ik zie al dat jij ongeveer hetzelfde gezegd hebt...
Muziek wordt toch ook in de hemel gebruikt om God mee te eren?
Er staat nergens zwart op wit in de bijbel dat muziek van satan komt, dus dit is slechts een interpretatie. Je zou dit gedeelte over Jubal ook zo kunnen interpreteren: omdat Jubal door moeilijke dingen heen was geweest (hij had niet de meest gelukkige familie situatie ...) had hij behoefte aan een middel om zijn emoties tot uitdrukking te brengen en is daar uiteindelijk toch iets moois uit gekomen. |
|
| Naar boven |
|
 |
T Get a life

|
Geplaatst: Ma 04-07-2011, 17:51 Onderwerp: Komt muziek van de duivel? |
|
|
Er zijn een aantal dingen die het waard zijn om in deze discussie aandacht te besteden denk ik. Ten eerste de vraag: komt muziek van de duivel, of van God. En ten tweede een meer fundamentele vraag: Is er iets wat, buiten God, creatieve scheppingskracht heeft om iets nieuws te scheppen, zoals muziek, of wat dan ook.
In de eerste plaats denk ik dat muziek sowieso in de hemel er al was. Dat de engelen zongen en Hem aanbeden/nu ook aanbidden (lees bijv Openbaringen). Grappig is trouwens ook om op te merken dat als je openbaringen vrij letterlijk leest, er daar blijkbaar ook trompetten (of hoorns oid) aanwezig zijn waar ze op kunnen blazen (Op. . Er staat bijvoorbeeld ook in Op. 15:2 dat er zoiets is als "de harp van God". Dat betekent dat, of de engelen van de mensen hebben geleerd om instrumenten te maken, of waarschijnlijker, dat God de mensen heeft geïnspireerd om het na te maken.
Verder denk ik over het algemeen dat in principe de duivel niet zoiets heeft als een origineel plan, maar dat hij alleen kan nadoen wat hij al heeft gezien en dat kan misbruiken. Dus dat over het algemeen het niet zo is dat de duivel iets uitvindt, maar alleen iets verdraait.
In conclusie zou ik dus zeggen, dat muziek, zoals alle dingen, ter ere van God zijn geschapen, en dus in de eerste plaats ook bedoeld is om God eer te geven! Dat dat het oorspronkelijke doel was, en dat wat wij ervan hebben gemaakt vaak aan dat doel voorbij schiet . Maar dat het dus niet iets inherent slechts is ofzo. |
|
| Naar boven |
|
 |
RobbyBobby  Professional

|
Geplaatst: Ma 04-07-2011, 22:35 Onderwerp: Re: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
| Väinämöinen schreef: | | @ Frozen: gospel muziek is christelijk begonnen! |
HIHI dat flauwe antwoord wou ik ook geven
| Frozen schreef: | | Als je een vader hebt, die van God los is, een grootvader die hetzelfde heeft, tot 5 generaties terug, een generatie die begint met een vervloeking, dan kan ik me niet voorstellen dat ineens Jubal wel "God's weg volgt". |
Dat is wel de grootste onzin die ik ooit gehoord heb  |
|
| Naar boven |
|
 |
Tjoardster Verslaafde

|
Geplaatst: Di 05-07-2011, 10:23 Onderwerp: Komt muziek van de duivel? |
|
|
Een observatie die ik heb is dat tegenwoordig veel mensen niet tegen stilte lijken te kunnen en aldoor muziek om hun kop moeten hebben. In mijn ervaring leidt aldoor muziek om m'n kop me van m'n eigen gedachten af, maar ook van die die God anders wellicht zou willen inbrengen.
Ik denk dat muziek in onze samenleving idolate trekjes vertoont. Hoe mensen soms ook helemaal wild lijken te worden van christelijke bands die op een festival komen is ook iets waarover ik me op m'n hoofd krab. Maar goed, ik ben nog nooit bij zoiets geweest, dus ik zal denk ik maar enige voorzichtigheid in acht nemen daar verder iets van te vinden. |
|
| Naar boven |
|
 |
Geeske  Hobbyist

|
Geplaatst: Di 05-07-2011, 10:28 Onderwerp: Re: Komt muziek van de duivel? |
|
|
| Tjoardster schreef: | Een observatie die ik heb is dat tegenwoordig veel mensen niet tegen stilte lijken te kunnen en aldoor muziek om hun kop moeten hebben. In mijn ervaring leidt aldoor muziek om m'n kop me van m'n eigen gedachten af, maar ook van die die God anders wellicht zou willen inbrengen.
|
Mooi gezegd, Tjoardster. Wij onderschatten vaak de waarde van de stilte, maar op zich kan de stilte helpen bij God te komen in gebed. In de rooms katholieke traditie is stilte en gebed erg belangrijk, sommige kerken zijn dat misschien wat verleerd... |
|
| Naar boven |
|
 |
Tjoardster Verslaafde

|
Geplaatst: Di 05-07-2011, 11:46 Onderwerp: Komt muziek van de duivel? |
|
|
Op gitaren blijven hengsten tijdens gebedsmomenten . |
|
| Naar boven |
|
 |
Frozen  Verslaafde

|
Geplaatst: Di 05-07-2011, 12:21 Onderwerp: Re: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
| Väinämöinen schreef: | @ Frozen: gospel muziek is christelijk begonnen!
|
Gospel vind zijn oorsprong in een mix van Blues en Rock...
| Geeske schreef: | | @ Frozen, ik snap je punt. Maar als muziek van de duivel komt, hoe verklaar je dan dat het harpspel van David Saul tot rust bracht en zijn demon tot bedaren bracht? |
Zoals ik ook al zei, gebruikt God tegenwoordig ook muziekinstrumenten, en toen dus ook.
Het is toch schitterend dat God dingen gebruikt die eerst als afleiding begonnen zijn?
Echter, T en Tjoardster hebben ook wel goede punten, en ik denk nu dat muziek een neutraal iets is, wat voor of tegen God kan zijn. |
|
| Naar boven |
|
 |
jcornielje  Hobbyist

|
Geplaatst: Di 05-07-2011, 12:34 Onderwerp: Re: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
| Quote: | Gospel vind zijn oorsprong in een mix van Blues en Rock...
|
Zo heeft alles een oorsprong
Dan zou je kunnen zeggen dat de oorsprong de Psalmen zijn. |
|
| Naar boven |
|
 |
Double U B  Erelid

Geregistreerd: 20-9-2005 Berichten: 2969 Woonplaats: Huize Inzicht
|
Geplaatst: Di 05-07-2011, 12:47 Onderwerp: Re: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
| jcornielje schreef: | | Quote: | Gospel vind zijn oorsprong in een mix van Blues en Rock...
|
De originele psalmen dan, waarvan we de melodie niet meer kennen. Psalmen zoals die in de traditionele kerken gezongen worden vinden hun oorsprong ook weer in toentertijd werldse liederen. |
|
| Naar boven |
|
 |
jcornielje  Hobbyist

|
Geplaatst: Di 05-07-2011, 16:38 Onderwerp: Re: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
| Double U B schreef: | | jcornielje schreef: | | Quote: | Gospel vind zijn oorsprong in een mix van Blues en Rock...
|
De originele psalmen dan, waarvan we de melodie niet meer kennen. Psalmen zoals die in de traditionele kerken gezongen worden vinden hun oorsprong ook weer in toentertijd werldse liederen. |
Tja, het begon allemaal met de vrucht |
|
| Naar boven |
|
 |
Mirrie  Expert

|
Geplaatst: Wo 06-07-2011, 03:05 Onderwerp: Re: Verzoeknummers slotfeest |
|
|
| jcornielje schreef: | | Tja, het begon allemaal met de vrucht |
Gelukkig was God er vóór die tijd ook al... |
|
| Naar boven |
|
 |
Tjoardster Verslaafde

|
Geplaatst: Wo 06-07-2011, 10:41 Onderwerp: Komt muziek van de duivel? |
|
|
Trouwens, als je over de natuur van muziek nadenkt, over akkoorden, ritmes en dergelijke en hoe dat wiskundig vernunftig inelkaar zit vind ik het wat kort door de bocht te stellen dat een mens dat heeft uitgevonden om vervolgens vraagtekens te stellen bij die specifieke mens.
Die mens heeft niet bedacht dat een frequentie tweemaal zo hoog als een octaaf klinkt, net als de onderverdeling in halve noten van de frequenties tussen die octaven en dat majeur en mineur een bepaalde emotionele respons oproepen. Hij heeft alleen uitgevonden wat er al latent in de natuur aanwezig was. |
|
| Naar boven |
|
 |
Frozen  Verslaafde

|
Geplaatst: Wo 06-07-2011, 12:35 Onderwerp: Re: Komt muziek van de duivel? |
|
|
| Tjoardster schreef: | Trouwens, als je over de natuur van muziek nadenkt, over akkoorden, ritmes en dergelijke en hoe dat wiskundig vernunftig inelkaar zit vind ik het wat kort door de bocht te stellen dat een mens dat heeft uitgevonden om vervolgens vraagtekens te stellen bij die specifieke mens.
Die mens heeft niet bedacht dat een frequentie tweemaal zo hoog als een octaaf klinkt, net als de onderverdeling in halve noten van de frequenties tussen die octaven en dat majeur en mineur een bepaalde emotionele respons oproepen. Hij heeft alleen uitgevonden wat er al latent in de natuur aanwezig was. |
Bravo!
Ik trek mijn standpunt terug. |
|
| Naar boven |
|
 |
Liedje  Beginner

|
Geplaatst: Za 13-08-2011, 21:09 Onderwerp: Komt muziek van de duivel? |
|
|
Mooi dat hier over wordt nagedacht. Ik denk ook dat muziek door God is verzonnen aangezien Hij het begin van alles is Maar ik denk wel dat je alert mag zijn in wat je luistert omdat niet alle muziek tot eer van God wordt gemaakt. Maar welke muziek en artiesten dan... dat is weer een andere discussie  |
|
| Naar boven |
|
 |
Frozen  Verslaafde

|
Geplaatst: Di 16-08-2011, 12:17 Onderwerp: Re: Komt muziek van de duivel? |
|
|
| Liedje schreef: | Maar welke muziek en artiesten dan... dat is weer een andere discussie  |
Nou, dat is wel een interresante discussie  |
|
| Naar boven |
|
 |
Frozen  Verslaafde

|
Geplaatst: Za 27-08-2011, 21:48 Onderwerp: Komt muziek van de duivel? |
|
|
Een schitterende website gevonden!
4 stijlen muziek, allen christelijk, op 1 online radiozender:
http://www.christianpowerpraise.net
Hardrock, gewone Rock, HipHop en powerpraise!
om terug te komen op de discussie.
Ik denk dat het belangrijk is om keuze's te maken in de artiesten die je luistert. Veel bands hebben een website of "facebook" ofzo.
Door hun teksten, hun opmerkingen op de sites, en vooral de visies achter de band, kun je er vaak wel achter komen of de band werkelijk tot God's eer wil optreden.
Buiten kijf staat natuurlijk, dat dit ook geld voor andere bands;
Bands als Iron Maiden, hebben een "christelijke" artiest, maar uit teksten blijkt dat niet bepaald.
Bekende satanische bands, zoals Iron Maiden, Slayer en Deicide, hebben een christelijke, vaak roomse, artiest in hun midden. Toch kan is het moeilijk voor te stellen hoe deze mensen bij God blijven, maar in hun teksten zeggen dat God niet goed is, oproepen tot zelfmoord, zelfmutilatie, en Satan aanbidden.
Disturbed is een heel apart voorbeeld:
Hun symbool is een combinatie van 4 religies:
Paganisme (5puntige ster)
christendom (kruis)
Jodendom (Davidster)
Islam (halve maan)
Ze hebben nummers over gebed (Prayer), maar ook over de hel (hell is overburdened), waar gezongen word over dat de hel vol zit, en dat de hoofdpersoon in de wachtrij voor de hel.
Veel bands zijn voor mij duidelijk, maar deze vind ik wat onduidelijk. het nummer Prayer vind ik echt heerlijk, ook textueel. |
|
| Naar boven |
|
 |
|