Ichthus Groningen

C.S.V. Ichthus Groningen

#STUDENTENLEVENMETGOD

Forumarchief

Dieper 4 - Avondmaal

Arie zegt:

Afbeelding door de gebruiker geplaatst.
Donderdag 22 maart staat alweer de vierde Dieper van het jaar op de planning. Deze Dieper zal gaan over het avondmaal. Velen van ons kennen het als één van de sacramenten die met enige regelmaat in de kerk bediend worden. Maar wat schrijft de bijbel eigenlijk over het avondmaal? En waarom vieren we het voornamelijk alleen in de kerk? Op deze avond neemt Arie-Jan Mulder, schrijver van het boekje 'De ontdekking van het avondmaal' ons mee door zijn ontdekkingsreis, vertelt hij wat de bijbel erover schrijft en wat voor inzichten hij heeft opgedaan.

Op deze avond zal hij het bovengenoemde boekje voor €5 aanbieden aan ons Ichthianen.

2012-03-09 23:23:24
Arie zegt:

Vanavond alweer Dieper 4! Arie Jan Mulder komt spreken over zijn ontdekking van het avondmaal. Op zijn website vind je meer informatie over de spreker.

Zijn boekje 'De ontdekking van het avondmaal' zal hij vanavond speciaal voor ons voor €5 aanbieden zodat je na de Dieper je nog verder kunt verdiepen in het onderwerp.

2012-03-22 14:25:52
laura myrna zegt:

Zijn boekje 'De ontdekking van het avondmaal' zal hij vanavond speciaal voor ons voor €5 aanbieden zodat je na de Dieper je nog verder kunt verdiepen in het onderwerp.



Twee van zijn boeken zijn nu te leen in de Ichthusbieb, dus maak daar zeker gebruik van!

2012-03-23 09:39:54
Tjoardster zegt:

Kan iemand een korte samenvatting geven Smile ?

2012-03-23 13:18:05
Frozen zegt:

Kan iemand een korte samenvatting geven Smile ?


Van het boek of de dieper?

2012-03-23 23:33:47
Anyra zegt:

Wat ik het meest onthouden heb van de dieper is dat Arie-Jan Mulder het avondmaal vooral zag als een feestmaal. We zouden niet moeten treuren, maar blij moeten zijn!
Verder wat opvallend was, en waar veel vragen over kwamen, vond hij dat je áltijd aan het avondmaal mag. Zelfs al ben je zondig, dan nog mag je meedoen. Je moet jezelf wel toetsen, maar de enige logische uitkomst daarvan is dát je aan het avondmaal gaat.
Hij vond dat je naar de instelling van het avondmaal door Jezus moest kijken als je wil weten waar het over gaat, en niet teveel naar 1 Korinthe 11.

Ik vond het een mooie en interessante dieper, maakt dat je er eens wat meer over na denkt (op een andere manier dan je misschien in je eigen kerk meemaakt)!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen er van vonden!

2012-03-24 10:39:07
Elisee zegt:

[quote="Tjoardster"]Kan iemand een korte samenvatting geven Smile ?[/quote]

Ik heb aantekeningen gemaakt. Dus als je wilt kan ik ze wel even voor je uitwerken?

2012-03-24 14:39:11
Pul zegt:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen er van vonden!



Met zijn punt dat het avondmaal feestelijk dient te zijn ben ik het absoluut eens. Of dat nou betekent dat je door al die vreugde voorbij moet gaan aan je eigen zonde en de pijn die daarvan het gevolg is geweest - wat hij volgens mij niet letterlijk zo gezegd heeft, maar waarvan ik wel de indruk kreeg - weet ik zo net nog niet.

Halverwege de avond gaf hij het voorbeeld van 4 en 5 mei, een voorbeeld die mij op catechisatie ook voorbij gekomen is, dan wel met een kleine variatie. Arie-Jan gaf aan dat we bij het avondmaal, net als op bevrijdingsdag blij moeten zijn met de overwinning die voor ons is behaald. Hij vestigde hierbij onze aandacht vooral op 5 mei, waarbij dan een beetje besef van 4 mei niet weg zou zijn.

Mij is altijd uitgelegd dat het brood vergeleken kan worden met 4 mei en de wijn met 5 mei. Hier kan ik me goed in vinden om de volgende redenen:
Jezus maakte niet veel woorden vuil aan het uitleggen van de symboliek van het brood:

Matteüs 26:26">‘Neem, eet, dit is mijn lichaam.’ (nbv)


Toch denk ik dat in deze korte zin duidelijk is dat hier bedoeld wordt dat je stil dient te staan bij je zonden en Jezus' lijden die daarvan het gevolg is. Je kouwt, 'gebruikt' (of zelfs 'verbruikt') Jezus' lichaam; door jou handelen lijdt Jezus. Hoe kun je hier nou vreugdevol bij stilstaan?
Voor het uitleggen van de wijn gebruikt Jezus meer woorden:

Matteüs 26:27-29">‘Drink allen hieruit, dit is mijn bloed, het bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden. Ik zeg jullie: vanaf vandaag zal ik niet meer van de vrucht van de wijnstok drinken tot de dag komt dat ik er met jullie opnieuw van zal drinken in het koninkrijk van mijn Vader.’ (nbv)


In de beeldspraak wordt nog wel bloed gebruikt (dat mijns inziens naar het lijden verwijst), maar daar ligt het accent niet op. Het gaat hier over het doel waartoe het bloed vergoten is: "tot vergeving van zonden". En we krijgen er gelijk een belofte bij: het feest waaraan we nu al in het avondmaal deel mogen nemen zullen we straks met Jezus in het koninkrijk van zijn Vader vieren. Wat mij betreft een vooruitzicht waar we nu al vol vreugde en dankbaarheid naar uit mogen kijken.

Om even terug te komen op de beeldspraak van 4 en 5 mei:
Voor mij heeft 5 mei niet de waarde als voor iemand die de 2e wereldoorlog bewust heeft meegemaakt. Zo iemand beseft ten volle hoeveel leed en pijn er geweest is, wat voor gigantische prijs er betaald is en heeft een diep besef van de onvanzelfsprekendheid van de vrijheid waarvoor we niets hebben kunnen doen, maar waar we toch in leven. Dit besef is wat mij betreft essencieel voor het begrijpen en vieren van het avondmaal.

Zonder een diep besef van schuld en van de realiteit van mijn hopeloze situatie zonder Jezus is het voor mij onmogelijk om feestelijk en vol vreugde het avondmaal te vieren.

2012-03-24 16:28:12
Tjoardster zegt:

Ik vind het zelf wel een boeiende vraag wat Jezus nu eigenlijk bedoelde met "doet dit tot Mijn gedachtenis". Wat is "dit"? Een stukje brood en een slokje wijn tijdens de wekelijkse eredienst? Pascha vieren? Brood en wijn zoals Joden dat nu ook bij bijvoorbeeld de Sabbatsopening doen?

2012-03-26 14:55:49

Sponsors