Ichthus Groningen

C.S.V. Ichthus Groningen

#STUDENTENLEVENMETGOD

Forumarchief

Rechabieten

Alja zegt:

N.a.v. een artikel in het ND van 1 juli 2008:


'Buitenslapen is deel van mijn geloof, geen keuze'

Aan de zuidkant van Leeuwarden verschijnt de gloednieuwe wijk Zuiderburen. Op steenworp afstand woont Frans Aja (51). Tenminste, hij verblijft er op een camping. Een vaste woonplek heeft hij niet. Principieel niet, want hij noemt zich rechabiet. Dit volk dient in Jeremia 35 als voorbeeld voor het volk Israël, omdat ze de geboden van hun voorvader altijd hebben nageleefd. De rechabieten mochten geen huizen bouwen om in te wonen.

LEEUWARDEN - Het liefst had hij afgesproken in het centrum van Leeuwarden. ,,Misschien is het interessant om, op mijn risico, op een provocerende plek in de binnenstad af te spreken waar ik mijn tentje neer kan zetten. Ik kan er wel voor zorgen dat iemand de politie belt'', was zijn suggestie.

Dat provoceren doet Frans Aja wel meer. Want hij heeft een probleem. Van 1 november tot 1 april zijn de campings dicht en moet hij als principieel buitenslaper in de koudste maanden zijn tent ergens anders opslaan. ,,Als ik mijn tent in een stadspark opzet, word ik door de politie gesommeerd te vertrekken.''

Buitenslapers - het woord zwerver gebruikt hij niet - hebben volgens hem niet dezelfde rechten als binnenslapers. ,,En dat gaat in mijn situatie in tegen artikel 18 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en tegen artikel 1 van de Nederlandse Grondwet. Het is discriminatie. Want het is vanwege mijn geloofsovertuiging dat ik buiten slaap. Het is geen vrijwillige keuze.''

Op dit moment zit Aja, die sinds 1999 buiten slaapt, nog goed. Hij heeft zijn caravan met voortent staan op een vaste standplaats op een camping aan de rand van Leeuwarden. Hij is voorzien van de modernste communicatiemiddelen; een laptop met UMTS-verbinding en mobiele telefoon. Ik ben nu een soort 'luxe zwerver', grapt hij. Maar die caravan is voor hem geen overbodige luxe. Aja is CARA-patiënt, heeft reuma en gewrichtsslijtage. Hij is volledig arbeidsongeschikt verklaard. Het rechabietenschap is voor hem in de wintermaanden dan ook niet zonder risico's. ,,Het liefst zou ik gewoon in een tent slapen, dat is beter. Deze aanpassing heb ik vanwege mijn gezondheid moeten doen.''

Materialisme
Aja noemt zichzelf in de eerste plaats christen. ,,Het rechabietenschap is daar een onderdeel van. Ik heb het 'geadopteerd'. Ik doe het om een tegenwicht te bieden aan het materialisme en goddeloosheid van deze wereld. Nu ik ervoor heb gekozen om rechabiet te zijn, ben ik ook vastbesloten deze levenswijze vol te houden. God prees in Jeremia 35 juist de volharding van de rechabieten. God gaf zelfs zijn zegen mee aan dit volk. Het was een voorbeeld voor de Israëlieten.''

Aja voelt zich gesteund in zijn levenswijze door het feit dat Jezus Christus zelf ook geen vaste woon- of verblijfplaats had. Ook de apostelen verbleven bij mensen. Ze hadden zelf vaak geen huis. ,,Bovendien zegende God de rechabieten vanwege hun levenswijze. Wie kan er dan op tegen zijn?''

Hij is ervan overtuigd dat hij ergens nog familie is van de rechabieten. ,,Ik kan het niet bewijzen, maar gezien mijn achternaam en de informatie die ik heb, lijkt het me goed mogelijk.'' Ook de Indianen beschouwt hij als familie. ,,Ze hebben veel opgegeven, maar nooit het recht om buiten te slapen.''

Zover hij weet is hij de enige persoon in Nederland die zichzelf rechabiet noemt. Hij heeft ook geen contacten met mensen in het buitenland die leven zoals hij.

Eigen wijze
Frans Aja is zeer overtuigd van zijn ideeën. Hij heeft twee boeken geschreven over zijn ideeën, heeft over veel zaken een mening en zijn eigen manier van geloven. ,,Ik pas bij geen enkele kerk. In het verleden ben ik in veel kerken geweest, maar kon er niet terecht met mijn manier van geloven.'' Ook de Bijbel leest hij op zijn heel eigen wijze. ,,Ik lees de Bijbel hiërarchisch. De evangeliën vind ik belangrijker dan andere Bijbelboeken. Van de evangeliën vind ik Marcus het belangrijkste boek omdat die waarschijnlijk het oudste is. Verder stel ik de uitspraken van Jezus Christus boven die van de apostelen.'' Hij is ervan overtuigd dat je de meest oorspronkelijke bronnen van de Bijbel moet gebruiken. Daarom leest hij ook de Leidsche Bijbelvertaling. ,,Daar zijn de gedeelten waarvan verondersteld wordt dat ze later zijn toegevoegd uit weggelaten.''

Misleiding
In de omgeving van Leeuwarden zullen ze hem waarschijnlijk goed kennen. In de jaren negentig ging hij in een Romeinse toga en sandalen de straat op om mensen te waarschuwen voor de misleidingen van de kerk. ,,Het zingen in de kerk is alleen maar om mensen kunstmatig bij elkaar te houden. En ook de kerkgebouwen zijn niet belangrijk. In het begin hadden christenen helemaal geen gebouwen om in samen te komen.''

Toch heeft hij liever te maken met protestanten dan met katholieken. ,,Die zitten dichter bij de waarheid. Als ik moet kiezen voor een zieke of een dooie heb ik liever te maken met de zieke. Die is nog te genezen.'' De Leeuwarder rechabiet probeert van alles om zijn recht te halen. Via de gemeente Leeuwarden, de rechter en nu ook de Tweede Kamer vraagt hij aandacht voor de - in zijn ogen - rechtsongelijkheid. In mei stuurde hij een brief naar de Commissie verzoekschriften en burgerinitiatieven met het verzoek de wet zodanig aan te passen dat buitenslapers dezelfde rechten hebben als binnenslapers. Tot nu toe heeft dat nog niet geleid tot resultaat. Hij verwacht er ook niet veel van. ,,Het gaat maar om één persoon. Ik heb alleen nog maar standaardbrieven terug gekregen.''

Volgens Aja kan de overheid het buitenslapen niet verbieden. Landloperij is in 2000 uit het Wetboek van Strafrecht gehaald. ,,Als ik weg moet, is dat meestal vanwege de veiligheid. Maar waarom ben ik een gevaar als ik buiten slaap? Als ik zit, maakt niemand er een probleem van, maar zodra ik een horizontale houding aanneem ben ik blijkbaar een gevaar voor de veiligheid!''

Als er voor 1 november geen oplossing is voor zijn situatie overweegt Aja naar een ander land te vertrekken. ,,In Duitsland, Denemarken en Zweden zijn de rechten voor buitenslapers beter geregeld. Misschien zet ik mijn tent wel op voor de Nederlandse ambassade in Kopenhagen. Soms is het nodig om te provoceren om aandacht te krijgen. Theoretische discussies leveren vaak niet zo veel op.''


----------------
Rechabieten

Maar ze zeiden: ,,Wij drinken geen wijn. Onze voorvader Jonadab, de zoon van Rechab, heeft ons dat verboden. ,,Jullie mogen nooit ofte nimmer wijn drinken'', heeft hij gezegd, ,,en jullie kinderen evenmin. Jullie mogen ook geen huizen bouwen, akkers inzaaien en wijngaarden planten of bezitten. Jullie moeten voor altijd in tenten wonen; alleen dan zullen jullie lang leven in het land waarin jullie verblijven.''
Jeremia 35: 6 en 7 NBV




Reageer eens Smile. Had je hier wel eens van gehoord? Wat vind je ervan?

2008-07-01 11:25:50
T zegt:

Las het laatst in de trouw... apart...

2008-07-01 11:41:15
LA ShakeIt zegt:

Ik vind het altijd zo jammer dat de meeste groepen/sektes/overtuigingen/hoe-je-het-ook-wil-noemen hun ideeën baseren uit 1 tekst uit de bijbel. Als ik me goed herinner ligt de basis van de Jehova ook in 1 bijbelboek.

Mensen, lees ns verder, en zie hoe goed God voor je is. Natuurlijk wil Hij dat je het goed hebt en gelukkig bent! Maak het jezelf niet zo moeilijk! En ja, God wil graag met respect behandeld worden, en geprezen worden, maar dat hoeft absoluut niet op die manier...

Bovendien lijkt provoceren me ook niet echt dé oplossing om aandacht te krijgen. Ik zie nergens in jer. 35 staan dat je je tentje neer moet zetten op plekken waar dat niet mag...

2008-07-01 11:51:45

Sponsors